Wednesday, May 5, 2010

PEMBUANGAN SAMPAH SECARA LESTARI






Pengguna domestik menghasilkan dua jenis sisa pepejal, iaitu sisa organik dan sisa daripada bahan-bahan pembungkusan barangan yang dibeli. Bahan organik boleh mereput dengan mudah. Namun, sesetengah bahan pembungkusan tidak boleh mereput dengan cepat.
Sektor industri sewajarnya mulai mencari bahan alternatif untuk pembungkusan. Terdapat benyak penemuan teknologi yang terkini dalam sektor ini. Industri-industri di Malaysia patut melihat kepada perubahan yang lestari.

Industri makanan akan menjadi sektor yang sukar ditangani kerana peraturan keselamatan makanan yang sedia ada berkenaan dengan pembungkusan. Walau bagaimanapun, kita boleh bermula dengan tidak menggunakan bekas-bekas stirofoam untuk membungkus makanan di restauran dan gerai-gerai makanan.

Terdapat bekas-bekas yang di perbuat daripada serat tumbuhan dan juga serat pokok kelapa sawit yang berasaskan kertas. Pengunaan perkakas keluli nirkarat (stainless steel) dan barangan gelas juga boleh dipertimbangkan. Barangan ini boleh digunakan semula selepas mencucinya dengan bersih.

Industri-industri lain boleh memilih untuk menggunakan kotak-kotak dan pembungkus berasaskan kertas. Botol gelas dan pembungkus berasaskan logam juga boleh menjadi pilihan. Bahan-bahan ini boleh digunakan dan dikitar semula. Pelebelan akan menjadi lebih penting, kerana sentiasa mengingatkan pengguna untuk guna semula dan kitar semula.

Apakah Yang Perlu Anda Lakukan?

1. Bersikap cerewet semasa memilih barangan dan ketahui hak-hak anda sebagai pengguna.

2. Ada diantara kita boleh mengelakkan pengunaan hampir 15 beg plastik jika kita membawa beg sendiri untuk membeli belah.

3. Memilih barangan yang ingin dibeli sahaja. Jangan membeli lebih daripada pengunaan. Ini akan menyebabkan kekurangan barangan dalam pasaran dan juga pembaziran.

4. Jangan terikut-ikut dengan jualan murah atau potongan harga. Perancangan pembelian juga merangkumi pemilihan jenis produk.

5. Belilah produk mesra alam yang diktiraf, kerana ini menunjukan anda telah membantu mengurangkan beban kepada alam sekitar.

6. Belilah barangan yang mempunyai bahan pembungkusan yang boleh diguna semula dan dikitar semula (kertas, kaca dan logam).

7. Pengasingan sampah yang dihasilkan di rumah patut dibuat. Dengan cara ini kita boleh mengumpul dan menjual barangan ini.

8. Terdapat juga pusat pungutan bahan kitar semula yang menjalankan aktiviti amal daripada hasil pendapatan. Hantarlah bahan-bahan yang boleh dikitar semula untuk tujuan ini.

9. Meletakkan lebih banyak tong kitar semula dan pastikan persatuan-persatuan penduduk serta pengurusan bangunan pejabat mengambil bahagian.

Kita juga patut sedar akan kewujudan pusat pungutan di kompleks-kompleks membeli belah.
Pengurangan sisa yang dihasilkan di Malaysia tidak dapat dilakukan oleh satu pihak sahaja. Ia melibatkan usaha bersama pengguna, industri dan kerajaan. Dengan kerjasama yang erat ini kita dapat mengurangkan kesan buruk kepada alam sekitar.

POSTED BY: JALANI

No comments:

Post a Comment